jdsports-search-image
jdsports-hamburger-image
featured-image

JD SPORTS | 11/01/2019

MET DEZE TIPS BEN JIJ GYM READY

No pain, no gain. 2019 is nog maar net gestart en dat betekent dat het tijd is om jouw goede voornemens te behalen. Meer trainen, een betere conditie krijgen of spiermassa opbouwen: het komt absoluut niet vanzelf! Het is daarom belangrijk om van fitness een gewoonte te maken; je moet niet gaan sporten omdat het MOET, maar omdat je het WILT.

Het excuus dat je te druk bent om te gaan sporten moet een keer verleden tijd zijn. Probeer sporten als prioriteit te zien en niet als een last. Vergeet vooral niet stil te staan bij het gevoel na een workout, je kan de hele wereld aan. Hoe ga je dit aanpakken? Onze gym en fitness tips helpen je op weg!

Bicep curls
Bicep curls

1. Ga voor nieuwe kicks en zorg voor de juiste outfit

Heb jij ook altijd zin om nieuwe schoenen aan te trekken metéén nadat je ze gekocht hebt? Dat is natuurlijk al helemaal handig als je sportschoenen koopt – des te meer redenen om te shinen met je nieuwe parels in de gym. Het is daarom de hoogste tijd om je afgeraffelde schoeisel te vervangen en je sneakercollectie nieuw leven in te blazen. Shop vervolgens een matchende outfit van comfy en zweetafdrijvend materiaal waarin je er smashing uit ziet.

2. Geld verdienen met fitness

Wat als je geld kan verdienen met het doen van een workout? Een studie van Mayo Clinics, een Amerikaans academisch medisch centrum, heeft aangetoond dat je eerder gemotiveerd bent om te gaan sporten en gewicht te verliezen wanneer je hiervoor wordt beloond. Door een groep mensen 20 euro te geven als ze binnen een bepaalde tijd de meeste kilo’s veloren. Aan het eind van de maand verloor deze groep maar liefst 4 kilo terwijl de groep die niet beloond werd maar 0,9 kilo verloor. Probeer dit zelf door je vriendengroep in tweeën op te splitsen. De groep die aan het eind van de maand de meeste sporturen gemaakt heeft wint het geldbedrag. Wedden dat jij hierdoor sneller naar de gym gaat dan zonder een uitdaging?

3. Wees voorbereid

Wanneer je van te voren voorbereidingen treft zal je eerder gemotiveerd zijn om te gaan sporten en je doelen te behalen. Door in het weekend je maaltijden voor doordeweeks te preppen kan jij eerder starten met je workout sessie. Leg ook alvast een paar sportoutfits klaar op je bed met een eiwitreep er naast als snack. Hierdoor leg jij die sportdate met jezelf vast en kan je er niet meer onderuit.

Tricep dips
Shoulder press

4. Denk positief en schrijf je doelen op

Probeer te denken aan positieve momenten zodra je gaat sporten. Denk vooral aan de highlights zoals die keer dat je een runsessie in recordtijd had neergezet of toen je zo veel lol had met je workout buddy. Uit onderzoek blijkt dat als jij je op deze momenten focust beter gaat presteren. Schrijf je doelen op papier en breng voor jezelf duidelijk in kaart wat haalbaar is. Om in het mooie jurkje te passen voor de bruiloft van je BFF moet je bijvoorbeeld afvallen. Met dit doel voor ogen kan jij jezelf makkelijker naar de gym pushen of die extra kilometer sprinten.

5. Houd het sociaal

Het maakt niet uit of je er voor kiest om je vriend of een personal trainer mee te nemen als sport buddy. Als je alleen sport ben je sneller geneigd om je sportsessie te skippen. Wanneer je met z’n tweeën gaat voel jij je verplicht tegenover je sportpartner. Hij of zij motiveert jou om toch te gaan sporten als jij een chill avond op de bank in gedachten hebt. Er zitten meer positieve aspecten aan sporten in teamverband. Tijdens groepsfitness voel je het ‘groepseffect’ dat optreedt zodra iedereen tegelijkertijd beweegt. Je voelt je verbonden en daardoor is het makkelijker om van sport een gewoonte te maken.

6. Insta inspiratie

Door te kijken naar perfect afgetrainde jaloersmakende lichamen op Instagram of in magazines raak jij sneller gemotiveerd om naar de sportschool te gaan. Een onderzoek van Elsevier wees uit dat het zien van gespierde modellen sportfanaten stimuleert om nog harder te gaan trainen voor een killerbody. Een beetje jaloezie kan dus zeker geen kwaad!

side to side toned arms
side to side toned arms

7. Kies het sportritueel waarbij jij je goed voelt

Als je een sport of fitness vorm kiest dat niet bij je past is de kans groot dat je gedemotiveerd raakt en sneller opgeeft. Om je zelfvertrouwen hoog te houden is het verstandig om een sportritueel aan te houden wat binnen jouw vermogen ligt. Als je bijvoorbeeld zwakke knieën hebt is hardlopen in de duinen niet bepaald jouw ding. Kies voor zwemmen of maak van pilates of krachttraining je uitlaatklep. Belangrijk is hierbij dat je jouw overwinningen na afloop viert door jezelf te trakteren op een lekkere smoothie of een night out met vrienden. Een actief sportleven zal een goede invloed op je hebben. Denk bijvoorbeeld aan: een betere slaap, meer energie en minder stress. What’s not to like?

Ben jij al gym ready? Let’s go en stay tuned voor meer tips!

 

 

Lees meer zoals dit

JD SPORTS | 16/05/2022

50 jaar Nike

Volgende blog